Dag 11, na zonneschijn komt... Gelukkig net geen r - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu Dag 11, na zonneschijn komt... Gelukkig net geen r - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu

Dag 11, na zonneschijn komt... Gelukkig net geen r

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Nico

24 Mei 2011 | Spanje, Puente la Reina

Dag 11 alweer. Veel te vroeg waren we wakker met als gevolg dat we tegen half zeven al vertrokken naar Puente la Reina. Dit is,zoals ik al eerder vertelde het dorp waar alle routes naar Santiago samen komen. De naam van het dorp betekend "brug van de koningin" (en niet punt van Reina Eric!). Er is namelijk een belangrijke brug in het dorp die ergens in de 13e eeuw door een koningin gebouwd is.
De start van de tocht viel wat tegen. We liepen het dorp uit en het was bewolkt en het waaide behoorlijk. We hadden bijna onze jassen aangedaan maar we hebben ons weten te bedwingen.
Het uitzicht had mooi kunnen zijn, ware het niet dat die Spanjolen een aantal grote snelwegen door het dal hadden gebouwd. Daarbij waren er ook nog een aantal behoorlijke steengroeves op de berg waar we liepen dus dus genieten van de natuur zat er niet in. Wel zagen we al snel de stad Pamplona en het vliegveld liggen. Leuk, maar dat is pas voor later deze week.
Het eerste deel van de route was wel pittig. Veel korte stukken stijgen en dalen op paden voorzien van grote keien. Na een uur of drie lopen kwamen we in Tiebas. Een dorp ingeklemd tussen drie snelwegen. Het weerhield ons er niet van om hier toch een bocadillo con tortilla en een café con lecè te nemen. Dit was bijzonder smakelijk. nadat we de snelwegen waren overgestoken werd alles beter. De zon brak door, de wind ging liggen en het landschap was weer als vanouds mooi. Had ons gebedje toch geholpen .
Het laatste deel van de wandeling bleek goed te doen. Hoe dichter we Bij het eindpunt kwamen hoe meer pelgrims we tegen kwamen.
Vlak voor het einde kwamen we lang een ontzettend mooi kerkje dat, naar verluid, speciaal gebouwd is voor pelgrims. Dit moet ook wel want het ligt op de wandelroute in "The middle of nowhere".  Het merkje was mooi maar het wemelde van de toeristen en pelgrims. Snel door dus naar ons eindpunt.
Het laatste dorp voor het eindpunt was Obanos. Dit was het oorspronkelijke knooppunt voor de routes en dus leek het hier wel alsof iemand een blik met pelgrims had opengetrokken. Als al deze mensen doorlopen naar Santiago dan wordt het nog druk in de hemel.

Zo rond 14.00 uur liepen we Puente la Reina binnen. De herberg was een megagebouw met heel veel slaapplaatsen die allemaal vol waren. Het leek een beetje op een Polenhotel in noordwijkerhout. Wij namen snel een douche en liepen het stadje in. Het bleek niet veel te zijn. Er waren twee mooie kerken en dan natuurlijk DE brug. Na een kijkje naar,  en een kiekje van de brug zijn we snel op het terras gaan zitten. We besloten wat cervezzas met tappas te consumeren. Hierna gingen we terug naar de herberg. Nico ging even liggen en Bas ging op het internet om de site eens te bekijken. De foto's zijn volgens mij wat donker maar dat kan ook aan de kwaliteit van dit beeldscherm hebben gelegen. Bas heeft ook meteen wat geboekt in Pamplona voor de volgende twee nachten. Morgen eindigt immers onze wandeltocht en vrijdag gaan we weer terug.
Zo tegen 19.00 uur liepen we de stad weer in. Op zoek naar vertier en een hapje te eten.
Bij het eerste winkeltje dat we tegenkwamen kocht Nico een heuse wandelstok. Hij moet op deze leeftijd natuurlijk een beetje uit gaan kijken en dan is dit hulpmiddel altijd handig.
De Santiagokerk bleek ook open te zijn. Hier zijn we ook even in wezen kijken. De kerk was erg mooi. Veel goud en een schitterend altaar. Nico heeft nog even een (electrisch) kaarsje aangestoken.
Na een kort wandelingetje gingen we eten. We kozen voor een pelgrimsmenu. Het bleek een jachtschotel te zijn. Binnen een half uur hadden we drie gangen op inclusief een fles wijn en een fles water.
toen we terug liepen kwamen we onze Braziliaanse (inmiddels) vrienden tegen. Die wilden nog graag met ons op de foto. "take picture with my dutch friend please".
Hierna was het toch echt tijd om naar bed te gaan. Drukke kamer en we slapen ook nog eens ver uit elkaar.  ongezellig maar ja, we hebben toch oordoppen in en we slapen.

We hebben vandaag een goeie 32 kilometer gelopen. De helft hiervan was zeker de moeite waard. We merken dat het wandelen en de kilometers steeds makkelijker gaan. We hadden het ook nog wel gered tot Santiago maar dat is voor een volgende keer. Morgen lopen we naar Pamplona. Een stukje terug en dan omhoog naar het noord-oosten.
Iedereen bedankt voor de reacties. Zelfs de beide oma's (overgrootoma 's eigenlijk) hebben iets geplaatst. Erg leuk om te lezen.

• 24 Mei 2011 - 19:55

Eric:

Sorry van het punten brugje. Foto's zijn niet donker. Jullie wel overigens ;-P

• 24 Mei 2011 - 20:20

Cobie En Tessa:

nog even genieten en dan zit het er weer op! foto's zijn weer erg mooi. geniet van de laatste km liefs xxxxxxxx tes en co

• 25 Mei 2011 - 08:44

0ma Katwijk:

hallo mannen het is nu bijna voorbij
    vinden jullie het jammer? hier mooi weer ik was gisteren in de model woning het wordt heel mooi maar het wordt een hele verhuizing alles moet leeg ik krijg een wisselwoning in het vacantie park in de noordduinen dus ik ga dan vacantie vieren het duurt ongeveer 5 weken we wacten het maar af een heel verhaal hebben jullie wat te lezen veel loop plezier
    tot weder horen liefs oma

• 25 Mei 2011 - 15:05

Steven:

Nico en een wandelstok??? Het gaat toch wel goed met hem... we moeten komend weekend nog een keuken zetten ;-)

• 25 Mei 2011 - 19:46

Pels:

Pap Pap Pap jij een wandelstok ik een waakhond.....please?!!! wel net zo een als uit het filmpje!
    Geniet lekker en tot zaterdag!

xxx