Dag 12, de laatste loodjes - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu Dag 12, de laatste loodjes - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu

Dag 12, de laatste loodjes

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Nico

25 Mei 2011 | Spanje, Pamplona

Dit verslag willen we beginnen met een opsporingsbericht. Afgelopen nacht zijn uit een herberg in Puente la Reina de volgende spullen gestolen: een zwarte Björn borg onderbroek en een donkergrijze afritsbroek, zonder pijpen. Deze spullen willen graag terug naar hun rechtmatige eigenaar. De mogelijke dader kenmerkt zich door het dragen van wandelschoenen en een Jacobsschelp om zijn net. Tips zijn welkom maar u kunt ook de plaatselijke politie bellen. Tot zover dit opsporingsbericht.

Dag 12 van onze wandeltocht begon voor Bas al rond een uur of half 5. Zijn plekje was namelijk naast de deur alwaar de eerste pelgrims zo rond dat tijdstip veelvuldig gebruik van gingen maken. Zo'n anderhalf uur later besloten we er dan ook maar uit te gaan. In het kippenhok was het een drukte van jewelste dus we gingen snel weg en hoopten onderweg een ontbijt tegen te komen.
We hadden mazzel want al binnen een kilometer kwamen er langs een restaurant met een desayuno peregrino, ofwel een pelgrimsontbijt. Voor 3,50 pp kregen we flink wat toast, verse jus en een flinke kop café con lecè. Hierop moesten we het kunnen redden vandaag. De route liep al snel richting een flinke berg waar heel, heel, heeeeeel veel pelgrims vanaf kwamen. Wij liepen precies de andere kant op en de grap waarbij we vroegen of we goed liepen naar Santiago deed het meerdere malen heel erg goed.
De berg op was behoorlijk zwaar. Het was een kilometer of 3 stijl omhoog. Eenmaal boven waren we moe maar het uitzicht over het dal waar we de afgelopen dagen gelopen hebben was prachtig. We konden onze route zo in het landschap uitstippelen.
Vanaf de top zagen we aan de andere kant Pamplona liggen. De tocht ernaartoe. Was nog lang maar ging voornamelijk berg af. We bleven veel pelgrims tegenkomen. Van een aantal hadden we toch wel twijfels of ze het ooit naar Santiago zouden redden.
Een kilometer of 5 voor ons einddoel besloten we nog even te stoppen voor een bocadillo con jamon. Helaas bleek deze niet al te best maar ja, je kan niet altijd geluk hebben. We liepen snel door en na een stief uurtje kwamen er aan in Pamplona. Ons hotel (hotel Olga) lag aan de rand van de stad en was gevestigd in een gewone flat. 4 hoog achter had Olga zelf wat kamers verbouwd en die ze verhuurde. Ondanks dit was het een prima kamer. Zeker na wat we de afgelopen twee weken gewend waren. We namen snel een douche en deden onze was (wat er nog van over was) en keken even een stukje van de video's die bas de afgelopen dagen gemaakt had. Erg leuk om terug te zien, er waren nu al veel "oh ja!"-momentjes. Zo rond 17.00 uur liepen we Pamplona in om eens even rond te kijken. Bij het toeristenbureau haalden we een kaart van de stad waarop we konden zien welke historische plekken we morgen willen gaan bezoeken. We bestudeerden de kaart onder het genot van een cola op het terras waar de beroemde schrijver Hemingway zijn verhalen verzon. Al was het toen waarschijnlijk niet zo duur (3 euro per cola). Toch namen we ook nog maar een cervezza. Het was zo'n 30 graden dus we moesten wel vocht blijven drinken. Dit bleken we nog lang vol te houden. We overleefden een aantal Roemenen met een trekzak die kwamen spelen en er kwam zelfs een jongen met een gitaar die een leuk deuntje speelde.

Toen we het tijd vonden om te gaan eten waren we eigenlijk al aan ons bed toe. We liepen op de terugweg dus even langs Kentucky fried chicken en aten iets uit de frituur. Vol en misselijk sprongen we in ons bed, op naar morgen.

• 25 Mei 2011 - 20:16

Cobie En Tessa:

pelgrims jatten toch niet? jammer van je broek bas, waren toch heel wat km mee gelopen. geniet morgen van de rustdag, en van de zon! dikke kussss ons

• 25 Mei 2011 - 21:24

Eric:

"aten iets uit de frituur" ? Ik vermoed kip. Is de kip er ook met delen van je broek vandoor soms?

• 26 Mei 2011 - 07:45

Oma Katwijk:

hallo mannen het zit er bijna op
    dan weer naar huis is ook wel weer
    lekker eigen bedje geniet jullie van de laatste dag tot ziens liefs oma

• 26 Mei 2011 - 11:44

Niek:

De agent ligt bij de deur en er zijn spullen gestolen? Hoe kan dat nou gebeuren Bas?

Ben eindelijk bij met het lezen van de verslagen. Mooie tocht, schitterende route en een onvergetelijke ervaring!

wtr, ok doi :)