Dag 5, ver en hoog - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu Dag 5, ver en hoog - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu

Dag 5, ver en hoog

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Nico

18 Mei 2011 | Spanje, Madrid

Dag 5 van onze reis begon om een uur of 7 met een stuk stokbrood met kaas. De spieren waren wat stijf maar na de eerste paar kilometers zat de pas er alweer lekker in. De route ging meteen goed omhoog. Na zo'n twee uur lopen zagen we ineens een bord met een koffiekopje erop. Wijs geworden door eerdere ervaringen lieten we ons niet lekker maken maar een paar minuten later bleek de bar geopend en zaten wij aan een heerlijk café ou lait. De route daarna verliep voorspoedig. Ik kan iedere dag wel vertellen hoe mooi het hier is maar ik hoop dat de foto's voor zich spreken.
'S ochtend hadden we bedacht om vandaag te lopen tot Urdos. Een plaats haverwege de behoorlijke klim naar 1600 meter hoogte. De pas zat er echter zo goed in dat we met de lunch alweer op onze bestemming waren. Na wederom een broodje kaas, dit keer met een koude cola, besloten we om meteen door te lopen naar Somport. De top van de pas, en de grens met Spanje. Het bleek een dapper doel te zijn. De eerste kilometers gingen langs een drukke weg met vooral heel veel hard scheurende vrachtwagens. Met nog 10 kilometer te gaan liepen we het bos in. Deze kilometers bleken zwaarder dan alle vorige stukken bij elkaar. Het pad bracht ons door een dicht bos en liep behoorlijk stijl omhoog. We voelden al snel dat het kouder werd naar mate we meer stegen. De hoogte meter steeg zo'n beetje net zo snel als de afstandsmeter en al snel hadden we de 1000 meter bereikt. Het pad bleek een echt oud pelgrims pad te zijn. We kwamen langs een aantal ruïnes van oude herbergen en natuurlijk stonden er veel steenmannetjes langs de route. Dit zijn stapeltjes met stenen die door pelgrims zijn gemaakt om te laten zien dat je op de goede route zit.
De besneeuwde bergtoppen die we in Oloron nog heel ver weg zagen liggen kwamen ineens heel dichtbij.
Na een zware klim kwamen we rond half 5 aan op het hoogste punt van de pas van Somport. Zodra we langs het bord "espania" liepen sprak er ook niemand meer Frans. Boven op de pas stond een herberg/café/restaurant waar we een kamer hebben genomen. Uiteraard vierden we onze aankomst met een cervezza waarna we in het dagelijkse was en douche ritueel belandde.
Na een kort tukkie was het tijd om te gaan eten. We zitten in Spanje (20 meter) dus eten is pas vanaf 20.00 uur en dan zijn we nog vroeg. Zo hadden we mooi nog even de tijd om op de gratis internetverbinding wat te mailen (foto's), googelen en whatsappen. Ook de route voor morgen hebben we vast bekeken.
Toen we eindelijk mochten bestellen kozen we voor een steak met patat en ei. Hier in Spanje een normale combinatie en ook best lekker. Met een ijsje toe wRen we flink toe aan ons bed want het lichaam was van tenen tot schouders toe aan rust!

We hebben vandaag 31 kilometer gelopen waarin we 1350 meter zijn gestegen. Best een prestatie al zeggen we het zelf. Het bleek wel iets (te) pittig, vooral als je de 50 al bent gepasseerd (). We lopen nu een dag voor op schema dus loet en Antoinette zullen we niet eer tegenkomen. We gaan nog wel een steenmannetje voor ze maken.

Morgen beginnen we aan de afdaling naar Jaca. Ook weer een lange tocht. Het weerbericht beloofd weinig goeds. Veel regen en maar 11 graden. Dat is toch heel wat anders als de zon en hoge temperaturen van de laatste drie dagen. De verschillende weersites geven een ander beeld dus we gaan maar uit van het beste: een klein beetje regen in de ochtend en verder zon.

• 19 Mei 2011 - 07:12

Steven:

Pffff... 31 kilometer op een dag! Dat doe je toch met twee vingers in je neus :) Succes met de volgende tochten!

• 19 Mei 2011 - 07:53

Oma Katwijk:

hallo mannen knap werk verricht om zo te klimmen ik doe het jullie niet na leuk iedere dag een vehaaltje over de reis het is hier nu kwart voor 10 in de ochtent iedere dag kijk ik even of er al wat op staat succes op jullie tocht
    liefs oma

• 19 Mei 2011 - 08:53

Eric:

Ola, Ga zo door. Groeten aan de steenmannetjes :-P buen viaje!

• 19 Mei 2011 - 16:59

Cobie:

wat een prestatie,, dat klimmen! doen jullie het wel rustig aan! jullie moeten wel uitgerust thuis komen. want er moet geklust worden. de foto's zijn weer prachtig veel loop plezier!!!!! liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx tes en co