Dag 7, mooi weer en een geweldig eindpunt - Reisverslag uit Arres, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu Dag 7, mooi weer en een geweldig eindpunt - Reisverslag uit Arres, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu

Dag 7, mooi weer en een geweldig eindpunt

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Nico

20 Mei 2011 | Spanje, Arres

Wat een nacht hebben wij achter de rug. Een groep Spanjaarden in de kamer besloot, toen iedereen ging slapen, nog even een luide discussie te gaan houden. Toen die discussie ten einde was begon het snurkorkest van alle kanten. De bedden waren uiteraard weer veel te klein en als klap op de vuurpijl begon de eerste pelgrim rond half 6 zijn spullen al te pakken. Wederom dus weer geen geweldige nacht. Na een stokbroodje met kaas begonnen we om kwart over 7 aan onze tocht. We namen ons voor om rustig aan te doen want het eindpunt lag op 24 km. En dan hadden we er al een extra dorp bijgeteld voor wat extra kilometers. De route vanuit Jaca was er één die ons vooral over stenen weggetjes langs de hoofdweg leidde. Zo af en toe week de route iets af van de weg en da. Werd het ook meteen erg mooi. Na een paar kilometer begonnen de borden langs de weg met reclame voor een bar met koffie voor pelgrims. Dit zagen we natuurlijk wel zitten. Groot was dan ook de teleurstelling toen bleek dat het potdicht was. We lieten ons natuurlijk niet kennen dus we hebben op het terras zelf maar een stuk kaas genomen en zijn vervolgens doorgelopen naar het volgende dorp in de hoop dat daar iets te krijgen was. Dit dorp bleek Santa cilia de Jaca te heten. Bij aankomst stond het beeld van de apostel Jacobus ons al op te wachten. Natuurlijk gingen we even met hem op de foto. Vlak achter de apostel stond een bord met daarop het woord "bar". Kon niet missen dus. We waren blijkbaar niet de enige want op het terras zaten nog 5 pelgrims. Wij namen een café con lèce en een cola waarna we helemaal fris weer verder konden. De route liep helaas eerst de paar kilometer vlak naast de drukke autoweg maar ons geduld werd beloond want de laatste kilometers naar Arres waren schitterend. Een smal pad liep langs de berg omhoog. Het was weer een flinke klim. Onderweg kwamen we een veld tegen dat vol stond met steenmannetjes, blijkbaar doet goed voorbeeld goed volgen. Wij konden dus niet achterblijven en hebben er ook één gemaakt.

Gezien het aantal kilometers dat we hadden afgelegd zouden we al  bijna bij Arres moeten zijn maar we zagen maar geen dorp. En toen, ineens vanuit het niets, verscheen het dorp. Het lag verstopt om de hoek van de berg. Meteen vooraan het dorp lag de pelgrimsherberg. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door de gastvrouw. We slapen op een kleine kamer waar net aan 4 kleine stapelbedden in passen. Die staan er ook en overal slaapt iemand. In de herberg was een prima douche en het bleek dat het all-inclusive was. Dus we krijgen het avondeten en het ontbijt. Tevens worden we om 19.00 uur verwacht bij de pelgrimsmis waarna we gezamenlijk gaan genieten van de zonsondergang. Geweldige service dus en dat voor het luttele bedrag van 0,- euro. Niets dus. Er staat alleen een pot waar je een vrijwillige bijdrage in kan stoppen.
Na het douchen en wassen hoefden we niet lang te zoeken naar een cervezza. Het dorp bleek namelijk te bestaan uit: 10 huizen, een herberg, een kerk en een kroeg. Prima dus. Op het terras bestelden we een Cervezza met een bocadillo con tortilla. erg lekker maar vooral ook noodzakelijk. Het uitzicht op het terras was zeer de moeite waard, net als het uitzicht aan de andere kant van de kroeg. Het dorp ligt aan een dal op een hoog punt dus je kan overal genieten van een schitterend uitzicht. Ik probeer het over te brengen op de foto's maar het is niks vergeleken met was we in het echt zien.

Na de nodige cervezza 's om het vocht weer op pijl te brengen gingen we twee huizen terug naar ons bedje voor een siësta. Nico sliep weer een heerlijk en bas hield zich bezig met het dagboek. Het was maar goed dat Bas wakker was want Nico was nog in diepe slaap toen het begon te stortregenen buiten. De was kon nog net op tijd gered worden en bleek gelukkig al droog.

Om 19.00 uur ging de kerk open. Een heel mooi oud kerkje uit de 18e eeuw waar alles in bewaard was gebleven. De pelgrims lazen in alle talen een speciaal pelgrimsgebed voor. Bas nam het Engelse deel voor zijn rekening.
Na een korte rondleiding gingen we gezamenlijk eten. We kregen een lekkere frisse en goed gevulde salade vooraf en als hoofdgerecht kregen we Caldo, een  maaltijdsoep gevuld met aardappel en worst. Bijzonder smakelijk en het vulde erg goed. Het toetje was een sinaasappel maar wel een lekkere.
Na een korte wandeling om het eten te laten zakken konden we genieten van een schitterende zonsondergang. Zo'n mooie heb ik nog nooit gezien. daarna snel naar bed in een drukke volle hete kamer. we liggen met 4 Brazilianen die erg gezellig zijn.

Vandaag Hebben we 25 kilometer gelopen. Morgen lopen weer ongeveer dezelfde afstand Richting ruesta.

• 20 Mei 2011 - 20:16

Marjan:

Hoi hoi
    Lieve Nico en Bas
    Leuk zo om jullie verslagen te lezen
    Heel erg boeiend echt waar
    Prachtige foto's echt een belevenis
    Veel suc6. En zet hem op ...
    Geniet van jullie mooie indruk wekkende reis
    Ik hou jullie in de gaten.
    Veel liefs. Marjan. Xxxxxxx

• 20 Mei 2011 - 21:34

Cobie:

dat was weer genieten!!!!!! wat een mooi uitzicht. 1 ste week zit er op, de tijd gaat snel. dus genieten mannen van mij. liefs xxxxxxxxxxxxxx co

• 21 Mei 2011 - 08:48

Oma Katwijk:

hallo mannen weer een mooi reisverslag en mooie foto s hopelijk hebben jullie mooi weer tot morgen maar weer liefs oma

• 21 Mei 2011 - 18:21

Dennis En Eline:

Ho Bas en Nico,
    Geweldig om jullie reisverslag te lezen en al die mooie foto's te zien.
    Wij wensen jullie nog een hele mooie wandelreis!!
    Geniet ervan!
    Groetjes Dennis en Eline