Dag 6, Bergje af met een spatje regen - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu Dag 6, Bergje af met een spatje regen - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Bas en Nico Slutter - WaarBenJij.nu

Dag 6, Bergje af met een spatje regen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Nico

19 Mei 2011 | Spanje, Jaca

Het was al ruim voor 7 uur dat we wakker waren. De herberg had waarschijnlijk niet gerekend om mensen langer dan 1 meter 90 en dus lagen we redelijk klemvast in ons stapelbed. De combinatie met spierpijn en de redelijk ijle lucht maakte dat de nachtrust niet optimaal was. Zo rond kwart over 7 vertrokken we dan ook richting Jaca. Gelukkig was het droog al zag de lucht er wel dreigend uit.   De eerste twee kilometer gingen over een trap/bospad naar beneden. Halverwege kwamen we langs de ruïnes van Santa Cristina hospitaal. Een oude rustplaats en ziekenhuis Voor pelgrims gebouwd in 1083. Een vreemde gedachte dat zo lang geleden ook al gelopen werd op deze route.  Onderaan de berg hebben we een  Steenmannetje voor Loet en Antoinette gemaakt. Het zou leuk zijn als ze hem vinden.
Na een uur of 3 lopen stopten we voor een café con lecè (koffie met melk)  bij Canfranca-estación. Hier was vroeger de overstap voor treinreizigers tussen Spanje en Frankrijk. In de koffiebar kwamen een oude Belg tegen die in een aantal jaren een ronde liep van Antwerpen naar Santiago en terug. Hij praatte beter als hij liep (max 10 km per dag) maar hij liep het wel.

Vanuit Somport was een Canadese jongen met ons meegelopen. Deze waren we al eerder tegen gekomen maar vandaag liep hij de hele dag met ons mee. We hebben wat geschiedenis van onze landen uitgewisseld en gezellig gekletst. Handig is dat we gewoon Facebook vrienden kunnen worden haha.
Na de koffie gingen we weer verder. We liepen over een oud pelgrimspad en over een originele 1500 jaar oude pelgrimsbrug door naar ons eindpunt.
Tegen het middaguur vonden we het tijd voor een lunch. We zaten in Spanje dus we bestelden een Bocadillio con jamon (stokbrood met ham) in het dorpje villanúa. Erg lekker. Toen we net op het terras zaten te genieten begon het opeens te regenen. Tijd om door te lopen dus. We hoopten voor de buien uit te lopen maar helaas moesten we na een half uurtje toch even stoppen om de Regenkleding aan te trekken. Na een uurtje stopte het met regenen. Alles kon weer uit dus want in zo'n poncho voel je je net een kip in een oven. De kilometers vlogen voorbij en al snel kwam Jaca in zicht. Helaas begon het toen ook weer te regenen. Net genoeg om nat aan te komen dus hup, alles weer aan. Het laatste stukje na Jaca ging weer behoorlijk heuvel op. Dat was ook het moment waarop we voelden wat we gisteren hadden gepresteerd. Zo tegen 3 uur liepen we Jaca binnen een prachtige oude stad met veel bezienswaardigheden. De herberg voor pelgrims was snel gevonden. Aangekomen zaten er al 10 pelgrims te wachten tot ze naar binnen mochten. Dat mocht om half 4. We kregen na betaling een stempel en een bednummer. Op de kamer stonden een soort lage hokken van bedden. Onze bedden vormden samen een hok ( zie foto). De douche was prima. Na het wasje liepen we even de stad in voor wat boodschappen voor morgen zoals: stokbrood, kaas en worst. Natuurlijk zochten we ook even een tentje waar we de lokale cervezza konden proberen. Deze smaakte zeker naar meer, en zo geschiedde.
Na de cervezzas gingen we terug voor een siësta. Nico ging even slapen en Bas ging even bellen met thuis om te horen dat het goed ging.
Zo rond een uur of 8 gingen we op zoek naar een hap voer. Er was keuze in overvloed. We gingen naar binnen bij een tent waar ze een speciaal pelgrimsmenu hadden voor weinig. We kregen een salade, inktvisringen, een toetje en een fles wijn voor 7,50 euro. Wel moesten we onze credential laten zien.
Na het eten gingen we snel terug naar de herberg om te slapen in ons eigen hokje.

Vandaag hebben we 34 kilometer gelopen. Voornamelijk berg af maar het laatste stuk omhoog. Morgen staat een stuk van 25 kilometer op het programma naar Arres. We moeten even kijken wat we precies doen.

• 19 Mei 2011 - 19:14

Eric:

Niet te veel cervezza he? Dat gaat in je knieën zitten :-P

• 19 Mei 2011 - 20:53

Cobie En Tessa:

wat een mooie slaapkamer zeker 5 sterren hotel! en wat een heerlijk dessert dat is genieten.en wij maar denken dat jullie moeten afzien. xxxx tes en co

• 19 Mei 2011 - 21:08

Cobie:

hebben jullie al weer trek in rode kool met een aardappel en een lekkere verse worst ? xxx

• 20 Mei 2011 - 06:37

Thea Van Rijsoort:

Hoi Basennico, was op de koffie bij Cobie, ik heb jullie verslagen gelezen en
    dat ziet er supergoed uit.
    Veel succes verder, Groetjes van jullie "oude'' buurvrouw Thea.
    Natuurlijk ook groeten van Johan.

• 20 Mei 2011 - 07:01

Yvan:

He Bas,

Klinkt echt als een mooie ervaring, leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Moeten maar snel afspreken als je weer terug bent voor de reisverhalen en foto's. Ben ook wel weer benieuwd hoe groot Luc al is...

Groeten aan je vader en loopse,

Yvan

• 20 Mei 2011 - 08:57

DonCamillo:

Bas/Nico,
    Ziet er inderdaad allemaal erg mooi uit. Lijken me stevige wandelingen.
    Geen sappige zaken uit de wijk.
    buena suerte

• 20 Mei 2011 - 09:07

Oma Katwijk:

hallo mannen de tijd gaat snel he al weer een week weg voor je het weet is het voor bij genieten jullie er van ik geniet van jullie verhalen mooie foto s
    heel veel liefs oma

• 20 Mei 2011 - 17:30

Peter De Boer:

Hoi Nico en Bas,
    het moet een prachtige ervaring zijn die jullie samen delen. Leuk om vanaf afstand te kunnen volgen. Alles goed met je teen Bas? Nog veel wandelplezier gewenst.